Natomiast w okresie świąt Wielkanocnych zorganizowano wystawę nawiązujące do tajemnicy Zmartwychwstania Chrystusa - w rzymskim kościele San Marcello al Corso można oglądać dwa arcydzieła malarstwa chrześcijańskiego: „Uczniowie Piotr i Jan biegnący do grobu w poranek Zmartwychwstania” Eugène’a Burnanda oraz „Wieczerza w Emaus” Rembrandta.

Fot. Włodzimierz Rędzioch
Burnand pochodził z rodziny szwajcarskich protestantów z kantonu Vaud. Był osobą głęboko wierzącą. Jako malarza nie interesowały go ówczesne modne trendy, kubizm i fowizm, ani malarstwo pejzażowe w poszukiwaniu powierzchownych emocji. Wybrał drogę realizmu mistycznego, a obraz wystawiony w Rzymie jest doskonałym przykładem tego rodzaju malarstwa. Burnard zilustrował scenę, o której mówi Ewangelia: „Pierwszego dnia po szabacie Maria Magdalena pobiegła i przybyła do Szymona Piotra i do drugiego ucznia, którego Jezus kochał, i rzekła do nich: ‘Zabrano Pana z grobu i nie wiemy, gdzie Go położono’. Wyszedł więc Piotr i ów drugi uczeń i szli do grobu. Biegli oni obydwaj razem, lecz ów drugi uczeń wyprzedził Piotra i przybył pierwszy do grobu”. Sam artysta napisał, że jest to obraz, który go bardzo fascynował a „jego temat zasugerowała mi wizja niezwykłego pejzażu w czasie pobytu w Rzymie w 1877 r.” Dzieło Burnanda zostało wypożyczone z paryskiego Muzeum Orsay.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
„Wieczerza w Emaus” Rembrandta ilustruje natomiast inne wydarzenie, które miało miejsce po zmartwychwstaniu Chrystusa, gdy uczniowie rozpoznają Go po łamaniu chleba: „Tak przybliżyli się do wsi, do której zdążali, a On okazywał, jakoby miał iść dalej. Lecz przymusili Go, mówiąc: ‘Zostań z nami, gdyż ma się ku wieczorowi i dzień się już nachylił’. Wszedł więc, aby zostać wraz z nimi. Gdy zajął z nimi miejsce u stołu, wziął chleb, odmówił błogosławieństwo, połamał go i dawał im. Wtedy otworzyły się im oczy i poznali Go, lecz On zniknął im z oczu. I mówili między sobą: ‘Czy serce nie pałało w nas, kiedy rozmawiał z nami w drodze i Pisma nam wyjaśniał?’”
Na obrazie Rembrandta widzimy uczniów, którzy reagują emocjonalnie, gdy rozpoznają Zmartwychwstałego: jeden cofa się przestraszony, drugi klęka przed Jezusem, przewracając stołek. Na obrazie pojawia się również kobieta pracująca w karczmie.
Temat wieczerzy w Emaus wielokrotnie pojawia się w malarstwie Rembrandta. Najbardziej znany obraz przedstawiający tę scenę znajduje się w Luwrze. Natomiast dzieło wystawione w kościele św. Marcelego in Corso pochodzi z prywatnej paryskiej galerii sztuki Musée Jacquemart-André.
Kościół San Marcello jest otwarty każdego dnia od godz. 8.00 do 20.00. Wystawę, otwartą do 25 maja, można oglądać bezpłatnie i bez rezerwacji.